Groene smoothies maken kun je intussen wel. Weten dat ze gezond zijn, daar twijfelen we ook niet aan. Maar we gaan nu toch echt verder naar het volgende level. Nog 6 tips die jou gegarandeerd gaan helpen om je gezonde smoothie nog gezonder te maken.

Doe je mee?

Hier volgen de tips!

 

Tip 1: Een goede blender

Waarom is een goede blender van belang voor gezondere smoothies? Omdat ze beter in staat zijn groenten te hakken. Er blijven minder klonten groenten en fruit over die je misschien wel weg zou hebben gegooid. En weggegooide vitaminen en mineralen maken een smoothie er nu eenmaal niet gezonder op.

Smoothie blenderEen beetje smoothieblender heb je tussen de 40 en 50 euro als instapmodel. Heb je meer te besteden? Koop er dan een van 700 watt van tussen de 70 en 100 euro. Deze gaan heel lang mee en je kunt er vaak veel meer mee snijden!

Helemaal fanatiek? Dan kun je een blender van 1500 watt kopen (erg krachtig!) voor nog meer resultaat.

 

Tip 2: Maak er een gewoonte van

Groene smoothies zouden, voor een goed effect, deel moeten uitmaken van je dagelijkse ritme. Plan op een vast moment in de dag dat je een groene smoothie drinkt en/ of maakt. Een drukke baan? Geen tijd? Dat is geen excuus. Je kunt de smoothie prima van tevoren, dus ’s ochtends of de avond ervoor, klaarmaken en invriezen of in de koelkast bewaren.

Hoe meer deze gewoonte wordt nageleefd, hoe meer baat jij van de smoothies zal hebben.

 

Tip 3: Varieer met zoveel mogelijk fruit

Variëren met fruit in je smoothie maakt het dat het spannend blijft, want je weet natuurlijk nooit hoe iets smaakt. Probeer af en toe eens wat nieuwe fruitsoorten of fruitsoorten die gekoppeld zijn aan het seizoen. Je kan zo in smaken variëren en voor zoetere smoothies zorgen dan wanneer je bijvoorbeeld op de ongezonde tour met ijs in de weer zou gaan.

Houd in een boekje bij welke smoothies je lekker vindt, want die kun je dan nog vaker maken!

Ingredienten voor groene smoothies

 

Tip 4: Snijd de ingrediënten in kleine stukjes

Wil je optimaal gebruik maken van het sap uit groenten en fruit? Snijd ze dan in kleine stukjes en doe het sap dat vrijkomt ook in de blender. Op die manier gaan er zo min mogelijk vitaminen en mineralen verloren en houd jij het lekkerste uit de smoothie over.

Wanneer je meer sap wil, kun je zoeken naar sappige ingrediënten. Denk aan een tomaat en denk aan een sinaasappel of grapefruit. Daar zit zoveel sap in, dat je er een lekkere drinkbare smoothie van kan maken. Je kunt je vast voorstellen dat hoe dikker de ingrediënten zijn, hoe dikker ook de sap zal worden. En het lijkt ons niet de bedoeling dat je je smoothie met mes en vork weg moet werken.

 

Tip 5: Noten en zaden voor de finishing touch

Heb je zin om een smoothie nog wat meer af te maken? Dan kun je ervoor kiezen om met zaden en noten wat te experimenteren. Dat zijn prima toevoegingen voor een smoothie en bovendien zijn ze erg gezond.

Je kunt ook aan superfoods denken, zoals chiazaad en goji-bessen. Door hier af en toe eens wat van uit te proberen vind jij snel genoeg uit wat voor jou wel en niet lekker is.

 

Tip 6: Blijf zuinig doen met fruit

Fruit is lekker en geeft je smoothie natuurlijk die zoetere smaak. Maar weet wel dat er in fruit heel veel fructose zit en fructose is een dikmaker. Door er teveel van te eten kun je dikker worden en dat is met smoothies natuurlijk niet de bedoeling. Wees dus zuinig met fruit en kies alleen voor fruit waarvan je weet dat ze niet al teveel suikers bevatten. Wil je toch variatie? Kies dan voor kleinere partjes: een halve appel en een halve peer in  plaats van een hele appel en een hele peer. Zeker met banaan en avocado moet je uitkijken, want daar zitten heel veel suikers in die je onnodig dikker maken.

 

Helpen deze tips jou? Welke tips heb jij nog!

Wij zijn gek op tips om smoothies nog lekkerder en gezonder te maken. We hopen dan ook dat de zes tips in dit artikel aan jou besteed zijn en dat jij nu het beste uit je gezonde groene smoothie kan halen. Wellicht heb je zelf nog meer ideeën en tips. Schroom dan niet om die te delen met ons en onze lezers, zo kunnen we namelijk zorgen dat zoveel mogelijk optimaal kunnen genieten van hun groene smoothie.

Bewaren