Wil jij ook genieten van de lekkerste groene smoothies? En zie jij het wel voor je om af te gaan vallen onder het genot van deze lekkere gezonde drankjes? Dan is de Groene Smoothie week echt wat voor jou. In de Groene Smoothie Week – waarvan de eerste film hieronder te zien is – krijg je dagelijks een recept voor een groene smoothie. Die kun je dan makkelijk zelf bereiden, gewoon met ingrediënten die je waarschijnlijk al in huis hebt (en anders in no time gehaald hebt).

De nodige variatie

Een groene smoothie is lekker, maar iedere dag hetzelfde is ook weer zo wat. Ben je dus op zoek naar de nodige variatie, mix dan de ingrediënten goed door elkaar. Doorgaans onderscheid je drie lagen bij een groene smoothie, maar – met een beetje goede wil – kun je er ook vier van maken. De vier lagen bespreken we hieronder. Hoewel laag 1 uit water bestaat, kun je wel laag 2, 3 en 4 met elkaar kruisen. Op die manier kom je op een oneindige hoeveelheid variaties uit, die het een stuk spannender voor je maken om je aan groene smoothies over te geven. Gebruik ze deze week, want ze komen dan zeker van pas!

 

Laag 1: water

Zoals gezegd is de basis water. Waarom water? Doodsimpel: water bevat geen calorieën, is dorstlessend en zorgt ervoor dat de ingrediënten niet een te dikke brij worden. Wanneer je wil variëren in water houdt het al vrij snel op. Je kunt echter wel kiezen voor het gebruik van ijsblokjes. Dan krijg je een ijsmassa en wordt je smoothie een stuk frisser dan wanneer je gewoon kraanwater gebruikt. Je kunt ook 50/50 doen, dus de halve blender met ijs en de halve blender met water. Op die manier valt er dan toch wat te variëren met water.

 

Laag 2: groente

Je kunt variëren met groente die je toevoegt aan je smoothie. De meest gangbare groentes zijn doorgaans:

  • broccoli
  • spinazie
  • sperziebonen

Maar je kan natuurlijk ook heel veel andere groenten toevoegen om je smoothie smaak te geven. Ook twee of meerdere groentes met elkaar mixen is een prima optie. Denk aan:

  • bloemkool
  • paprika (alle kleuren)
  • spruiten
  • andijvie
  • wortels (uit blik/ pot net zo goed)

 

Laag 3: fruit

In de derde laag zit fruit. En fruit is nodig om de bittere smaak van groente uit de smoothie te krijgen. Fruit is zoet. Zorg dan ook voor een zoete fruitsoort als je veel groenten gebruikt. De meest zoete fruitsoorten (en de fruiten waarmee je de meeste smaak krijgt) zijn:

  • citroen
  • limoen
  • sinaasappel

In mindere mate, maar wel lekker zijn:

  • aardbei
  • perzik
  • mango
  • lychee
  • passievrucht
  • kiwi
  • mandarijn
  • banaan

Deze ingrediënten maken het mogelijk om al heel veel te kruisen. De combinatie broccoli en citroen is lekker, maar broccoli en sinaasappel met lychee levert ook al verrassende smaaksensaties op.

 

Laag 4: noten en zaden

Wist je dat noten en zaden ook lekker zijn in een smoothie? Denk hierbij aan:

  • cashewnoten
  • chiazaad
  • amandelen
  • hazelnoten

Ook het gebruik van kruiden zou je kunnen scharen onder deze vierde laag. Een lekkere kruid is nootmuskaat, zeker wanneer je groente of broccoli uit laag 2 heb toegevoegd.

 

Mixen maar

Je hebt een heleboel ingrediënten aangereikt gekregen om de lekkerste groene smoothies te maken. Hiermee kun jij eindeloos variëren en is Groene Smoothie Week voor jou een fluitje van een cent.