Jouw groene smoothie NOG GEZONDER? 6 tips!

Groene smoothies maken kun je intussen wel. Weten dat ze gezond zijn, daar twijfelen we ook niet aan. Maar we gaan nu toch echt verder naar het volgende level. Nog 6 tips die jou gegarandeerd gaan helpen om je gezonde smoothie nog gezonder te maken.

Doe je mee?

Hier volgen de tips!

 

Tip 1: Een goede blender

Waarom is een goede blender van belang voor gezondere smoothies? Omdat ze beter in staat zijn groenten te hakken. Er blijven minder klonten groenten en fruit over die je misschien wel weg zou hebben gegooid. En weggegooide vitaminen en mineralen maken een smoothie er nu eenmaal niet gezonder op.

Smoothie blenderEen beetje smoothieblender heb je tussen de 40 en 50 euro als instapmodel. Heb je meer te besteden? Koop er dan een van 700 watt van tussen de 70 en 100 euro. Deze gaan heel lang mee en je kunt er vaak veel meer mee snijden!

Helemaal fanatiek? Dan kun je een blender van 1500 watt kopen (erg krachtig!) voor nog meer resultaat.

 

Tip 2: Maak er een gewoonte van

Groene smoothies zouden, voor een goed effect, deel moeten uitmaken van je dagelijkse ritme. Plan op een vast moment in de dag dat je een groene smoothie drinkt en/ of maakt. Een drukke baan? Geen tijd? Dat is geen excuus. Je kunt de smoothie prima van tevoren, dus ’s ochtends of de avond ervoor, klaarmaken en invriezen of in de koelkast bewaren.

Hoe meer deze gewoonte wordt nageleefd, hoe meer baat jij van de smoothies zal hebben.

 

Tip 3: Varieer met zoveel mogelijk fruit

Variëren met fruit in je smoothie maakt het dat het spannend blijft, want je weet natuurlijk nooit hoe iets smaakt. Probeer af en toe eens wat nieuwe fruitsoorten of fruitsoorten die gekoppeld zijn aan het seizoen. Je kan zo in smaken variëren en voor zoetere smoothies zorgen dan wanneer je bijvoorbeeld op de ongezonde tour met ijs in de weer zou gaan.

Houd in een boekje bij welke smoothies je lekker vindt, want die kun je dan nog vaker maken!

Ingredienten voor groene smoothies

 

Tip 4: Snijd de ingrediënten in kleine stukjes

Wil je optimaal gebruik maken van het sap uit groenten en fruit? Snijd ze dan in kleine stukjes en doe het sap dat vrijkomt ook in de blender. Op die manier gaan er zo min mogelijk vitaminen en mineralen verloren en houd jij het lekkerste uit de smoothie over.

Wanneer je meer sap wil, kun je zoeken naar sappige ingrediënten. Denk aan een tomaat en denk aan een sinaasappel of grapefruit. Daar zit zoveel sap in, dat je er een lekkere drinkbare smoothie van kan maken. Je kunt je vast voorstellen dat hoe dikker de ingrediënten zijn, hoe dikker ook de sap zal worden. En het lijkt ons niet de bedoeling dat je je smoothie met mes en vork weg moet werken.

 

Tip 5: Noten en zaden voor de finishing touch

Heb je zin om een smoothie nog wat meer af te maken? Dan kun je ervoor kiezen om met zaden en noten wat te experimenteren. Dat zijn prima toevoegingen voor een smoothie en bovendien zijn ze erg gezond.

Je kunt ook aan superfoods denken, zoals chiazaad en goji-bessen. Door hier af en toe eens wat van uit te proberen vind jij snel genoeg uit wat voor jou wel en niet lekker is.

 

Tip 6: Blijf zuinig doen met fruit

Fruit is lekker en geeft je smoothie natuurlijk die zoetere smaak. Maar weet wel dat er in fruit heel veel fructose zit en fructose is een dikmaker. Door er teveel van te eten kun je dikker worden en dat is met smoothies natuurlijk niet de bedoeling. Wees dus zuinig met fruit en kies alleen voor fruit waarvan je weet dat ze niet al teveel suikers bevatten. Wil je toch variatie? Kies dan voor kleinere partjes: een halve appel en een halve peer in  plaats van een hele appel en een hele peer. Zeker met banaan en avocado moet je uitkijken, want daar zitten heel veel suikers in die je onnodig dikker maken.

 

Helpen deze tips jou? Welke tips heb jij nog!

Wij zijn gek op tips om smoothies nog lekkerder en gezonder te maken. We hopen dan ook dat de zes tips in dit artikel aan jou besteed zijn en dat jij nu het beste uit je gezonde groene smoothie kan halen. Wellicht heb je zelf nog meer ideeën en tips. Schroom dan niet om die te delen met ons en onze lezers, zo kunnen we namelijk zorgen dat zoveel mogelijk optimaal kunnen genieten van hun groene smoothie.

Hot & Spicy Groene Smoothie

Groene smoothies saai? Dan heb jij nog geen kennisgemaakt met de zogenaamde Hot & Spicy Green Smoothies. Deze recepten komen rechtstreeks overgewaaid uit Latijns-Amerika (Mexico, Honduras en Costa Rica), waar men wel weet hoe je pittige gerechten klaar moet maken. We bespraken in ons artikel over de Groene Smoothie Week al een aantal lagen waaruit je ingrediënten kunt kiezen om groene smoothies te maken. Vanaf nu kunnen we daar een vijfde laag aan toevoegen, waarmee we wat meer pit aanbrengen in de bestaande smoothies. Echter, niet alle ingrediënten zijn geschikt voor een pittige smoothie. Je kunt je vast voorstellen dat het niet heel lekker is om een groene smoothie met fruit pittig te maken. Daarom geldt een andere verhouding bij Hot & Spicy groene smoothies dan bij de gangbare smoothies die je van ons gewend bent.

Ga uit van het volgende:

  • 1/4 deel water
  • 2/4 deel groente
  • 1/8 deel spicy
  • 1/8 deel hot

In deze verdeling kom je er wel. We bespreken de vier lagen hieronder.

Laag 1: water

Water blijft water, maar je hoeft er nu geen ijs van te maken. Daarmee kun je de hot & spicy van de verdere smoothie namelijk te niet doen en dat zou zonde zijn. Warm water is ook niet nodig, gewoon water op kamertemperatuur.

Laag 2: groente

Groente is nu van belang. Je kunt bij voorkeur twee soorten groenten kiezen en het lekkerste is om altijd iets van paprika in de smoothie te doen. Een groene, gele of rode paprika maakt niet uit, maar paprika geeft de smoothie een goede smaak en is een inkoppertje voor het hot & spicy gedeelte. Denk bijvoorbeeld aan bloemkool met een paprika, of gebruik wortels en een paprika (rode paprika is wel leuk voor de kleur, die is namelijk erg hot dan!).

Je kunt ook kiezen om drie stuks groenten te doen: je derde stuk is dan een aardappel. Daarmee bind je de smoothie, dus zul je meer water toe moeten voegen. Tegenstanders van deze smoothie zullen beweren dat een aardappel koolhydraatrijk is. En daar hebben ze wel gelijk in, dus neem dat mee in je overweging.

Laag 3: spicy

Kruiden in je smoothie, is dat lekker? Jazeker. Er zijn heel veel kruiden die prima passen in een groene smoothie, zeker als die lekker hot gaat worden. Denk bijvoorbeeld aan de volgende kruiden:

  • kerrypoeder;
  • nootmuskaat;
  • kaneel;
  • kruidnagel;
  • Italiaanse of Mexicaanse (Tex) kruiden.

Bedenk dat kruiden soms heel pittig kunnen zijn. Ze kunnen een smaak enorm veranderen. Wanneer je een bepaald kruid te overheersend vindt, kun je die beter laten staan. Ga ook even na of het kruid dat je gebruikt, past bij de groente die je uit laag 3 hebt toegevoegd. Uiteraard is een combinatie van meerdere kruiden ook een heel goede optie.

Wat betreft de kruiden: het lekkerst is natuurlijk om verse kruiden te hebben, uit een zakje. Maar wanneer je die niet hebt volstaan de ingeblikte kruiden (uit een klein potje) natuurlijk ook.

Laag 4: hot

Hoe maak je hem nu hot, die smoothie van je? Heel simpel: een peper. Koop een peper en blender die gedeeltelijk of in zijn geheel door de rest heen. Wanneer je dat te hot vindt voor het begin, kun je ook uitwijken naar peperpoeder. Gewoon even met de pepermolen over je smoothie gaan doet ook al heel veel. Zeker in het begin zul je veelvuldig moeten proeven of de smoothie voor jou het gewenste resultaat heeft.

***

Lekkere smoothie gemaakt? Houd een beker water bij de hand, want je hoeft maar iets teveel peper hebben gebruikt en je mond zal in brand staan. Maar de kans is groot dat jij ook helemaal verknocht raakt aan deze heerlijke Hot & Spicy Smoothies. Wie ze aan kan heeft er een nieuwe hobby bij.

 

Doe jij ook mee aan Groene Smoothie Week?

Wil jij ook genieten van de lekkerste groene smoothies? En zie jij het wel voor je om af te gaan vallen onder het genot van deze lekkere gezonde drankjes? Dan is de Groene Smoothie week echt wat voor jou. In de Groene Smoothie Week – waarvan de eerste film hieronder te zien is – krijg je dagelijks een recept voor een groene smoothie. Die kun je dan makkelijk zelf bereiden, gewoon met ingrediënten die je waarschijnlijk al in huis hebt (en anders in no time gehaald hebt).

De nodige variatie

Een groene smoothie is lekker, maar iedere dag hetzelfde is ook weer zo wat. Ben je dus op zoek naar de nodige variatie, mix dan de ingrediënten goed door elkaar. Doorgaans onderscheid je drie lagen bij een groene smoothie, maar – met een beetje goede wil – kun je er ook vier van maken. De vier lagen bespreken we hieronder. Hoewel laag 1 uit water bestaat, kun je wel laag 2, 3 en 4 met elkaar kruisen. Op die manier kom je op een oneindige hoeveelheid variaties uit, die het een stuk spannender voor je maken om je aan groene smoothies over te geven. Gebruik ze deze week, want ze komen dan zeker van pas!

 

Laag 1: water

Zoals gezegd is de basis water. Waarom water? Doodsimpel: water bevat geen calorieën, is dorstlessend en zorgt ervoor dat de ingrediënten niet een te dikke brij worden. Wanneer je wil variëren in water houdt het al vrij snel op. Je kunt echter wel kiezen voor het gebruik van ijsblokjes. Dan krijg je een ijsmassa en wordt je smoothie een stuk frisser dan wanneer je gewoon kraanwater gebruikt. Je kunt ook 50/50 doen, dus de halve blender met ijs en de halve blender met water. Op die manier valt er dan toch wat te variëren met water.

 

Laag 2: groente

Je kunt variëren met groente die je toevoegt aan je smoothie. De meest gangbare groentes zijn doorgaans:

  • broccoli
  • spinazie
  • sperziebonen

Maar je kan natuurlijk ook heel veel andere groenten toevoegen om je smoothie smaak te geven. Ook twee of meerdere groentes met elkaar mixen is een prima optie. Denk aan:

  • bloemkool
  • paprika (alle kleuren)
  • spruiten
  • andijvie
  • wortels (uit blik/ pot net zo goed)

 

Laag 3: fruit

In de derde laag zit fruit. En fruit is nodig om de bittere smaak van groente uit de smoothie te krijgen. Fruit is zoet. Zorg dan ook voor een zoete fruitsoort als je veel groenten gebruikt. De meest zoete fruitsoorten (en de fruiten waarmee je de meeste smaak krijgt) zijn:

  • citroen
  • limoen
  • sinaasappel

In mindere mate, maar wel lekker zijn:

  • aardbei
  • perzik
  • mango
  • lychee
  • passievrucht
  • kiwi
  • mandarijn
  • banaan

Deze ingrediënten maken het mogelijk om al heel veel te kruisen. De combinatie broccoli en citroen is lekker, maar broccoli en sinaasappel met lychee levert ook al verrassende smaaksensaties op.

 

Laag 4: noten en zaden

Wist je dat noten en zaden ook lekker zijn in een smoothie? Denk hierbij aan:

  • cashewnoten
  • chiazaad
  • amandelen
  • hazelnoten

Ook het gebruik van kruiden zou je kunnen scharen onder deze vierde laag. Een lekkere kruid is nootmuskaat, zeker wanneer je groente of broccoli uit laag 2 heb toegevoegd.

 

Mixen maar

Je hebt een heleboel ingrediënten aangereikt gekregen om de lekkerste groene smoothies te maken. Hiermee kun jij eindeloos variëren en is Groene Smoothie Week voor jou een fluitje van een cent.