Afvallen met een Smoothie?

Smoothies zijn populaire gezonde drankjes gebaseerd op groenten en/of fruit. Soms voegt men daar nog yoghurt, melk of ijs aan toe. Door middel van een blender wordt het geheel ‘smooth’ gemalen, zodat je je een heerlijk fris gezond drankje hebt. Als aanvulling als je eens wat te weinig groenten en fruit binnen hebt gekregen of als energieboost.

Smoothies zij ook ideaal te gebruiken om te detoxen. Je reinigt je lichaam, versnelt daarmee de stofwisseling en stimuleert daarmee een natuurlijk afvalproces.

Recept voor maken van een detox smoothie

Detox Smoothies maken is heel makkelijk gemaakt door de detoxshop. Je kunt gewoon je favoriete groenten en fruit gebruiken om een gezonde basis smoothie te maken . Je maakt er vervolgens een Detox smoothie van door er eenvoudig superfoods doorheen te mixen. Sterke ontgiftende superfoods zijn  bijvoorbeeld biologische chlorella of biologische spirulina. Dit zijn algen die speciaal gekweekt zijn om te verwerken tot superfood: ze geven meer energie, zijn reinigend en zuiverend!

Je kunt er ook biologisch tarwegras of biologisch gerstegras in verwerken. Deze zitten bomvol vitaminen, mineralen, enzymen, chlorofyl en vitale energie. Ze ontgiften je lever, darmen en nieren, zuivert het bloed, verhoogt de weerstand, verjongt de huid, bevordert het metabolisme, en gaat ouderdomsverschijnselen tegen. Het maakt ze daarmee uitermate geschikt om te detoxen. Biologisch chiazaad is ook een zeer goede toevoeging omdat deze zaadjes je darmen heel goed reinigen.

Afvallen met detox smoothies

Afvallen met een detox smoothie is ook goed mogelijk. Vooral door de grote hoeveelheid groente, fruit en superfoods neem je natuurlijk al enorm veel gezonde voedingstoffen tot je. Door de detox superfoods word je stofwisseling gestimuleerd en krijg je meer energie om te dingen te ondernemen waardoor het afvallen al bijna vanzelf gaat. De meeste mensen die detox smoothies gaan gebruiken voelen zich er zo goed bij, dat het een vast onderdeel wordt van hun dagelijks  eetpatroon.

Voordelen van detox detox smoothies

Naast dat afvallen al bijna vanzelf gaat door het gebruik van detox smoothies, brengt het tal van andere voordelen met zich mee. Je voelt je over het algeme enenergieker en je ziet er beter uit. Je krijgt ook nog eens enorm veel voedingsstoffen binnen die je dagelijks nodig hebt door alle extra gezonde ingrediënten in je detox smoothie. Detox smoothies kun je zelf samenstellen met losse superfoods, maar je hebt ook kant en klare detox superfood mixen die je het nog makkelijker te maken om een gezondere levenstijl te stimuleren met Detox smoothies!

Jouw groene smoothie NOG GEZONDER? 6 tips!

Groene smoothies maken kun je intussen wel. Weten dat ze gezond zijn, daar twijfelen we ook niet aan. Maar we gaan nu toch echt verder naar het volgende level. Nog 6 tips die jou gegarandeerd gaan helpen om je gezonde smoothie nog gezonder te maken.

Doe je mee?

Hier volgen de tips!

 

Tip 1: Een goede blender

Waarom is een goede blender van belang voor gezondere smoothies? Omdat ze beter in staat zijn groenten te hakken. Er blijven minder klonten groenten en fruit over die je misschien wel weg zou hebben gegooid. En weggegooide vitaminen en mineralen maken een smoothie er nu eenmaal niet gezonder op.

Smoothie blenderEen beetje smoothieblender heb je tussen de 40 en 50 euro als instapmodel. Heb je meer te besteden? Koop er dan een van 700 watt van tussen de 70 en 100 euro. Deze gaan heel lang mee en je kunt er vaak veel meer mee snijden!

Helemaal fanatiek? Dan kun je een blender van 1500 watt kopen (erg krachtig!) voor nog meer resultaat.

 

Tip 2: Maak er een gewoonte van

Groene smoothies zouden, voor een goed effect, deel moeten uitmaken van je dagelijkse ritme. Plan op een vast moment in de dag dat je een groene smoothie drinkt en/ of maakt. Een drukke baan? Geen tijd? Dat is geen excuus. Je kunt de smoothie prima van tevoren, dus ’s ochtends of de avond ervoor, klaarmaken en invriezen of in de koelkast bewaren.

Hoe meer deze gewoonte wordt nageleefd, hoe meer baat jij van de smoothies zal hebben.

 

Tip 3: Varieer met zoveel mogelijk fruit

Variëren met fruit in je smoothie maakt het dat het spannend blijft, want je weet natuurlijk nooit hoe iets smaakt. Probeer af en toe eens wat nieuwe fruitsoorten of fruitsoorten die gekoppeld zijn aan het seizoen. Je kan zo in smaken variëren en voor zoetere smoothies zorgen dan wanneer je bijvoorbeeld op de ongezonde tour met ijs in de weer zou gaan.

Houd in een boekje bij welke smoothies je lekker vindt, want die kun je dan nog vaker maken!

Ingredienten voor groene smoothies

 

Tip 4: Snijd de ingrediënten in kleine stukjes

Wil je optimaal gebruik maken van het sap uit groenten en fruit? Snijd ze dan in kleine stukjes en doe het sap dat vrijkomt ook in de blender. Op die manier gaan er zo min mogelijk vitaminen en mineralen verloren en houd jij het lekkerste uit de smoothie over.

Wanneer je meer sap wil, kun je zoeken naar sappige ingrediënten. Denk aan een tomaat en denk aan een sinaasappel of grapefruit. Daar zit zoveel sap in, dat je er een lekkere drinkbare smoothie van kan maken. Je kunt je vast voorstellen dat hoe dikker de ingrediënten zijn, hoe dikker ook de sap zal worden. En het lijkt ons niet de bedoeling dat je je smoothie met mes en vork weg moet werken.

 

Tip 5: Noten en zaden voor de finishing touch

Heb je zin om een smoothie nog wat meer af te maken? Dan kun je ervoor kiezen om met zaden en noten wat te experimenteren. Dat zijn prima toevoegingen voor een smoothie en bovendien zijn ze erg gezond.

Je kunt ook aan superfoods denken, zoals chiazaad en goji-bessen. Door hier af en toe eens wat van uit te proberen vind jij snel genoeg uit wat voor jou wel en niet lekker is.

 

Tip 6: Blijf zuinig doen met fruit

Fruit is lekker en geeft je smoothie natuurlijk die zoetere smaak. Maar weet wel dat er in fruit heel veel fructose zit en fructose is een dikmaker. Door er teveel van te eten kun je dikker worden en dat is met smoothies natuurlijk niet de bedoeling. Wees dus zuinig met fruit en kies alleen voor fruit waarvan je weet dat ze niet al teveel suikers bevatten. Wil je toch variatie? Kies dan voor kleinere partjes: een halve appel en een halve peer in  plaats van een hele appel en een hele peer. Zeker met banaan en avocado moet je uitkijken, want daar zitten heel veel suikers in die je onnodig dikker maken.

 

Helpen deze tips jou? Welke tips heb jij nog!

Wij zijn gek op tips om smoothies nog lekkerder en gezonder te maken. We hopen dan ook dat de zes tips in dit artikel aan jou besteed zijn en dat jij nu het beste uit je gezonde groene smoothie kan halen. Wellicht heb je zelf nog meer ideeën en tips. Schroom dan niet om die te delen met ons en onze lezers, zo kunnen we namelijk zorgen dat zoveel mogelijk optimaal kunnen genieten van hun groene smoothie.

Bewaren

Hot & Spicy Groene Smoothie

Groene smoothies saai? Dan heb jij nog geen kennisgemaakt met de zogenaamde Hot & Spicy Green Smoothies. Deze recepten komen rechtstreeks overgewaaid uit Latijns-Amerika (Mexico, Honduras en Costa Rica), waar men wel weet hoe je pittige gerechten klaar moet maken. We bespraken in ons artikel over de Groene Smoothie Week al een aantal lagen waaruit je ingrediënten kunt kiezen om groene smoothies te maken. Vanaf nu kunnen we daar een vijfde laag aan toevoegen, waarmee we wat meer pit aanbrengen in de bestaande smoothies. Echter, niet alle ingrediënten zijn geschikt voor een pittige smoothie. Je kunt je vast voorstellen dat het niet heel lekker is om een groene smoothie met fruit pittig te maken. Daarom geldt een andere verhouding bij Hot & Spicy groene smoothies dan bij de gangbare smoothies die je van ons gewend bent.

Ga uit van het volgende:

  • 1/4 deel water
  • 2/4 deel groente
  • 1/8 deel spicy
  • 1/8 deel hot

In deze verdeling kom je er wel. We bespreken de vier lagen hieronder.

Laag 1: water

Water blijft water, maar je hoeft er nu geen ijs van te maken. Daarmee kun je de hot & spicy van de verdere smoothie namelijk te niet doen en dat zou zonde zijn. Warm water is ook niet nodig, gewoon water op kamertemperatuur.

Laag 2: groente

Groente is nu van belang. Je kunt bij voorkeur twee soorten groenten kiezen en het lekkerste is om altijd iets van paprika in de smoothie te doen. Een groene, gele of rode paprika maakt niet uit, maar paprika geeft de smoothie een goede smaak en is een inkoppertje voor het hot & spicy gedeelte. Denk bijvoorbeeld aan bloemkool met een paprika, of gebruik wortels en een paprika (rode paprika is wel leuk voor de kleur, die is namelijk erg hot dan!).

Je kunt ook kiezen om drie stuks groenten te doen: je derde stuk is dan een aardappel. Daarmee bind je de smoothie, dus zul je meer water toe moeten voegen. Tegenstanders van deze smoothie zullen beweren dat een aardappel koolhydraatrijk is. En daar hebben ze wel gelijk in, dus neem dat mee in je overweging.

Laag 3: spicy

Kruiden in je smoothie, is dat lekker? Jazeker. Er zijn heel veel kruiden die prima passen in een groene smoothie, zeker als die lekker hot gaat worden. Denk bijvoorbeeld aan de volgende kruiden:

  • kerrypoeder;
  • nootmuskaat;
  • kaneel;
  • kruidnagel;
  • Italiaanse of Mexicaanse (Tex) kruiden.

Bedenk dat kruiden soms heel pittig kunnen zijn. Ze kunnen een smaak enorm veranderen. Wanneer je een bepaald kruid te overheersend vindt, kun je die beter laten staan. Ga ook even na of het kruid dat je gebruikt, past bij de groente die je uit laag 3 hebt toegevoegd. Uiteraard is een combinatie van meerdere kruiden ook een heel goede optie.

Wat betreft de kruiden: het lekkerst is natuurlijk om verse kruiden te hebben, uit een zakje. Maar wanneer je die niet hebt volstaan de ingeblikte kruiden (uit een klein potje) natuurlijk ook.

Laag 4: hot

Hoe maak je hem nu hot, die smoothie van je? Heel simpel: een peper. Koop een peper en blender die gedeeltelijk of in zijn geheel door de rest heen. Wanneer je dat te hot vindt voor het begin, kun je ook uitwijken naar peperpoeder. Gewoon even met de pepermolen over je smoothie gaan doet ook al heel veel. Zeker in het begin zul je veelvuldig moeten proeven of de smoothie voor jou het gewenste resultaat heeft.

***

Lekkere smoothie gemaakt? Houd een beker water bij de hand, want je hoeft maar iets teveel peper hebben gebruikt en je mond zal in brand staan. Maar de kans is groot dat jij ook helemaal verknocht raakt aan deze heerlijke Hot & Spicy Smoothies. Wie ze aan kan heeft er een nieuwe hobby bij.